Klant: BiSC
Branche: Bibliotheken
Type case: BtC
BiSC
BiSC en Smart Connections geven innovatie binnen de bibliotheeksector een impuls
BiSC (Bibliotheek Service Centrum) faciliteert bibliotheekinnovatie in de provincie Utrecht. Bibliotheekorganisaties zijn in transitie. Het traditionele uitlenen van boeken aan leden neemt af, terwijl de maatschappelijk-educatieve dienstverlening aan een heel divers publiek snel groeit. Dat stelt nieuwe eisen aan het opbouwen en onderhouden van relaties. Want hoe bereik, boei en betrek je de Utrechtse bibliotheekbezoeker vandaag de dag? Smart Connections helpt BiSC die vraag te beantwoorden door middel van nieuwe inzichten en slimme processen.
De maatschappelijke bibliotheek
In Nederland hebben we een zogeheten Openbaar Bibliotheekstelsel. Dat stelsel bestaat uit 150 lokale bibliotheken, 9 provinciale ondersteuningsorganisaties en de Koninklijke Bibliotheek. Al die organisaties willen een bijdrage leveren aan belangrijke maatschappelijke opgaven, zoals het bevorderen van de geletterdheid en het bouwen aan meer digitale inclusie. Zo ook BiSC, de ondersteuningsorganisatie voor de provincie Utrecht. Peter van Eijk, Directeur-Bestuurder van BiSC, houdt zich al ruim dertig jaar bezig met innovatie binnen de publieke sector. “Met de klassieke dienstverlening van de bibliotheek gaat het niet goed, de uitleningen zijn gehalveerd in een paar jaar tijd,” vertelt hij, “De ontlezing en de digitalisering in ons land maken het van groot belang dat de bibliotheekbranche zich moet aanpassen aan deze ontwikkelingen. Bij BiSC geven wij die innovatie een impuls. Daarmee faciliteren wij alle bibliotheken in de provincie.”
De belangrijkste uitdagingen voor bibliotheken in Nederland staan beschreven in het Bibliotheekconvenant 2020-2023. Daarin worden drie belangrijke pijlers genoemd: ‘het bevorderen van lezen’, ‘participatie in de informatiesamenleving’ en het ‘aanmoedigen van een leven lang ontwikkelen’. Peter: “Bij BiSC is het onze kerntaak om bibliotheekorganisaties te ondersteunen bij hun missie om mensen vaardiger, creatiever en slimmer te maken. Zo dragen we bij aan de maatschappelijke waarde van het bibliotheekwerk.” BiSC focust zich daarbij in principe op de provincie Utrecht, maar deelt haar innovaties ook met bibliotheekorganisaties over de provinciegrens. Zo kunnen bibliotheken in onder andere Noord-Brabant en Limburg ook meeleren en meedoen.
Samen innoveren
Smart Connections kan zich volledig vinden in de ambities van BiSC en helpt graag mee om innovatie een impuls te geven. De afgelopen jaren is dan ook gebouwd aan een waardevol partnership waarbij samen veel geïnnoveerd wordt. Tijdens al die processen staat de bibliotheekbezoeker centraal.
Smart Connections is ooit gestart met het verkrijgen van meer inzicht in die bezoeker. Wat is de reden van een bezoek aan de bibliotheek? Wat drijft die persoon? Hoe kunnen we die beter betrekken? Tijdens die diepte-interviews zijn gesprekken gevoerd met een enorme variëteit aan mensen. Peter vertelt daarover: “Zo’n actie lijkt misschien een open deur, maar Smart Connections is de eerste partner die ik tegenkom die zoiets écht heeft gedaan. Gewoon eens op de vloer rondlopen en praten met bezoekers. Het aangaan van dat gesprek is het begin van het vergroten van je maatschappelijke relevantie.”
De belangrijkste inzichten werden vervolgens gedeeld met BiSC. “Wat mij uit die terugkoppeling vooral is bijgebleven, is de input vanuit mensen die tussen wal en schip zijn geraakt. Ik heb onderschat hoeveel verschillende redenen inwoners hebben om de bibliotheekvestigingen graag te willen bezoeken. Die ontmoetings- en verblijfsfunctie alleen al maakt dat bibliotheken als publieke voorziening een grote maatschappelijke waarde vertegenwoordigen,” aldus Peter.
Bieb werkt
Al die doelgroepinzichten zijn uiteindelijk gebruikt voor de propositieontwikkeling. BiSC en Smart Connections hebben samen enkele nieuwe proposities ontworpen, waaronder ‘Bieb Werkt’. Deze innovatie is gecreëerd om meer publiek, waaronder studenten, te bereiken, boeien en betrekken. Met een gratis lidmaatschap kunnen zij in één keer alles regelen voor hun studie- of werkmoment. In de bibliotheken waar deze propositie inmiddels geïmplementeerd is, blijkt het een betekenisvol succes te zijn. Peter: “Het is geweldig als iets uitpakt zoals je het had verwacht. Deze propositie is daar een mooi voorbeeld van.”
Uiteindelijk moeten die innovaties ook vertaald worden naar werkprocessen die collega’s uitvoeren en naar nieuwe systemen. Dat is een ingrijpende verandering die niet eenvoudig is, omdat veel verschillende mensen daarmee uit de voeten moeten kunnen. “Veel medewerkers werkten voorheen bij relatiebeheer met eigen spreadsheets en soms nog met losse schriftjes,” vertelt Peter, “Ik heb al veel implementaties gedaan in mijn leven, maar het gaat gewoon nooit vanzelf. Van het veelgehoorde ‘uitrollen’ is in mijn ervaring nooit sprake. Het gaat iedere keer over mensen en processen. Je moet de verbinding zien te maken met de collega’s die de uitvoering voor hun rekening nemen. En als het dan lukt, is het hartstikke leuk!”