Klant: RiCK
Branche: Cultuureducatie
Type case: BtC
RiCK
Kunstencentrum RiCK zet de klant centraal
Na jaren een terugloop in het aantal cursisten te hebben gezien, vond het Limburgse kunstencentrum RICK, het tijd voor verandering. Met customer engagement company Smart Connections als bondgenoot werd er een koerswijziging uitgedokterd.
Conclusie: het roer moet radicaal om. In dit artikel lees je alles over hoe dit traject verliep, welke koers hieruit voortkwam en hoe RICK ernaartoe groeit om de klant écht centraal te stellen binnen hun diensten.
RICK is een kunstencentrum in de Limburgse stad Weert. De missie van RICK is om zoveel mogelijk mensen in Weert en omgeving in aanraking te brengen met kunst en cultuur. Om dit te verwezenlijken is RICK op drie gebieden actief: het aanbieden van kunstonderwijs en cursussen zoals beeldhouwen, schilderen en muziek; het organiseren en ondersteunen van cultuureducatie op middelbaar- en basisonderwijs; en het inzetten van kunst als middel om doelen in het sociaal domein te verwezenlijken.
Van trial and error naar klantfocus binnen de organisatie
“Voor ons was het belangrijk om op zoek te gaan naar wat de klant wilde, om zodoende beter aan te sluiten bij de behoeften van de mensen in Weert en omgeving. We zagen al een aantal jaren een kleine terugloop in het aantal cursisten en daar willen we een ommekeer in aanbrengen,” vertelt Jan van Dongen (hoofd amateurkunst en sociaal domein bij RICK). Ondanks dat het kunstencentrum hard werkte aan innovatie om daarmee de doelgroepen te kunnen bedienen, ontbrak het aan focus. “We schoten echt met hagel,” concludeert Van Dongen en volgens hem heerste er een gevoel van trial and error binnen de organisatie.
Het Limburgse kunstencentrum besloot dat het tijd werd voor verandering. Om dit verwezenlijken ging RICK aan het begin van 2018 in conclaaf met een specialist op het gebied van klantwaardecreatie, namelijk Smart Connections. De taak aan senior adviseur Pim Halkes om samen met medewerkers van RICK de klantfocus in de organisatie te verhogen en naar een situatie te gaan waarbij de diensten van het kunstencentrum beter aansluiten bij de wensen van zijn doelgroepen.
Stap 1: De behoeftes en drempels van de doelgroepen lokaliseren
Als eerste stap in het proces hebben het management team (MT) en een aantal docenten geïnventariseerd wat volgens hen de belangrijkste behoeftes en drempels van de doelgroepen waren. Tijdens deze sessies ontstond de honger om deze aannames ook bij de klanten te toetsen en op basis daarvan kritisch te kijken naar de dienstverlening en communicatie van RICK.
Vervolgens nam Halkes meerdere interviews af met personen uit de drie afzonderlijke doelgroepen van het kunstencentrum, namelijk kinderen van 8 tot 12 jaar, pubers tussen 12 en 18 jaar en volwassenen. Het belangrijkste punt dat hieruit naar voren kwam, was dat RICK hoofdzakelijk vanuit de kunstdisciplines opereerde en niet vanuit de behoeftes van de klant. Bijvoorbeeld: voor volwassenen die creatief bezig willen zijn of die even willen ontsnappen aan de dagelijks sleur, maar nog niet weten of ze nu willen schilderen of beeldhouwen, was het moeilijk om een weg te vinden in een aanbod dat volledig was gericht op kunstdisciplines, en zo ook werd gepromoot.
De interviews en sessies met het MT zijn erg belangrijk gebleken voor de bewustwording binnen de organisatie; de klant moet centraal komen te staan binnen de dienstverlening en dat vraagt om verandering. Van Dongen: “We wenden ons te snel, en volgens mij geldt dat wel voor meer culturele instellingen, tot de inhoud. Hierbij verliezen we de klant, waar je het eigenlijk allemaal voor doet, vaak uit het oog.”