Data in de praktijk

Datagedreven werken: maak je organisatie toekomstbestendig

Wat is datagedreven werken, hoe pas je het toe en waarom zou je dit doen? We duiken graag met je in de wereld van data, waarbij we ingaan op de waarde ervan en hoe je dit het beste aanpakt voor jouw organisatie. Maak je aanpak en je organisatie toekomstbestendig en je proposities en communicatie relevanter voor je relaties.

Organisaties handelen vaak nog op gevoel, aannames en kleine signalen. Het is dan extra belangrijk om dit soort onzekerheden te betwijfelen én vervolgens die twijfel juist weer weg te nemen. Hoe doe je dat? Met data!

Je hoort het overal ‘datagedreven werken’. Maar wat betekent het? En wat kan het jou en je organisatie bieden? Als je met het Smart CRM & Marketing Platform (SMP) werkt is de data er al, maar waar begin je om daar waardevoller mee om te gaan? Smart Connections ondersteunt graag waarbij de doelen van jullie organisatie centraal staan.

Datagedreven werken
Datagedreven werken betekent simpelweg dat je beslissingen neemt op basis van data-analyse en empirisch bewijs in plaats van op intuïtie of veronderstellingen. Je verzamelt, analyseert en interpreteert de beschikbare gegevens, om beter inzicht te krijgen voordat je een plan van aanpak formuleert bij je doel of vraagstuk. Veel organisaties zitten op een enorme schat aan data, maar hebben daar niet altijd grip op. Denk bijvoorbeeld aan klantgedrag, e-mailstatistieken, aankoop- of gebruiksinzichten en voorkeuren van je klanten en bezoekers.

Waar begin je?
Leuk al die data, maar hoe krijg je daar grip op? Het SMP helpt hier al enorm in. Met de juiste zoekvragen, dashboards en CRM-strategie heb je al een hoop extra handvatten om je communicatie en marketing gerichter, beter geïnformeerd en daardoor efficiënter in te zetten. Maar zoals wij vaak zeggen: CRM is geen systeem, het is een proces. Het is dus extra belangrijk om na te denken over hoe je jouw specifieke schat aan data het beste in kan zetten om je werk makkelijker, leuker en impactvoller te maken en je (organisatie)doelen te bereiken

Het kan daarom ook verstandig zijn om het thema datagedreven werken op te nemen in jaarplannen, beleidsplannen en je missie en visie. Zo heb je een stok achter de deur en laat je aan je management, maar ook de stakeholders en klanten zien dat je gedegen, onderbouwd en toekomstbestendig werkt en dat je jezelf constant uitdaagt om kritisch te zijn.

De voordelen van datagedreven werken
Door in te zetten op datagedreven werken is het mogelijk om meer impact te maken. Je communicatie wordt relevanter, gerichter én efficiënter. Je schiet niet langer met hagel, maar kan direct tot de kern komen. Klanten voelen zich beter gezien en gehoord en ervaren minder ruis in je berichtgeving. Ze krijgen vaker te zien wat ze willen en aanbiedingen die beter passen bij hun wensen. Je zet in op kwaliteit in plaats van kwantiteit, wat uiteindelijk onder de streep minder tijd en dus minder geld kost.

Daarnaast zijn klantinzichten de basis voor nieuwe proposities die nodig kunnen zijn om nieuwe klanten aan te trekken. Bij de wens om nieuwe doelgroepen te gaan bedienen is het in kaart brengen van de behoeften en barrières cruciaal. Daarop kan gefundeerd de gepaste waardevolle propositie voor die doelgroep worden bepaald en gerealiseerd.

En nu?
Onze CRM-specialisten en -consultants kunnen je helpen met je vraagstukken rond datagedreven werken. Van praktische kleine inzichten en benchmarks, tot het formuleren van een volledige strategie en beleid. We helpen je het meeste uit het platform te halen, maar kunnen ook los van het platform adviseren over je aanpak. Bijvoorbeeld ook bij het aantrekken van nieuwe doelgroepen.

Meer informatie en weten hoe we jou kunnen helpen? Neem contact op met je CRM Specialist, om samen met een van onze CRM consultants of data analisten in te gaan op jouw vraagstukken en kansen.