Datagedreven werken: maak je organisatie toekomstbestendig

 

“Twijfel is de waakhond van het inzicht.” Een gevleugelde uitspraak van ruim 2500 jaar geleden, maar nog steeds zeer relevant. Een gezonde dosis twijfel is ook nu nog enorm belangrijk. Organisaties handelen vaak nog op gevoel, aannames en kleine signalen. Het is dan extra belangrijk om dit soort onzekerheden te betwijfelen én vervolgens die twijfel juist weer weg te nemen. Hoe doe je dat? Met data!

Je hoort het overal, ‘datagedreven werken’. Maar wat betekent het? En wat kan het jou bieden als (culturele) organisatie? Bij Smart Connections weet je in ieder geval alvast dat je goed zit. De data  is er namelijk al. Nu nog ermee aan de slag!

 

Data in de praktijk

De wat

Datagedreven werken betekent simpelweg dat je beslissingen neemt op basis van data-analyse en empirisch bewijs in plaats van op intuïtie of veronderstellingen. Je verzamelt, analyseert en interpreteert de beschikbare gegevens, om beter inzicht te krijgen voordat je een plan van aanpak formuleert. Veel organisaties zitten op een enorme schat aan data, maar hebben daar niet altijd grip op. Denk bijvoorbeeld aan klantgedrag, mailstatistieken, aankoop- of gebruiksinzichten en voorkeuren van je klanten en bezoekers.

De hoe

Leuk al die data, maar hoe krijg je die grip daar op? Het SMP helpt daar al enorm in. Met de juiste zoekvragen, dashboards en CRM-strategie heb je al een hoop extra handvatten om je communicatie en marketing gerichter, beter geïnformeerd en daardoor efficiënter in te zetten. Maar zoals wij vaak zeggen; CRM is geen systeem, het is een proces. Het is dus extra belangrijk om na te denken over hoe je jouw specifieke schat aan data het beste in kan zetten om je werk makkelijker, leuker en impactvoller te maken.

Het kan daarom ook verstandig zijn om het thema datagedreven werken op te nemen in jaarplannen, beleidsplannen en je missie en visie. Zo heb je een stok achter de deur en laat je aan je management, maar ook de stakeholders en klanten zien dat je gedegen, onderbouwd en toekomstbestendig werkt en dat je jezelf constant uitdaagt om kritisch te zijn.

De waarom

Door in te zetten op datagedreven werken is het mogelijk om meer impact te maken. Je communicatie wordt relevanter, gerichter én efficiënter. Je schiet niet langer met hagel, maar kan direct tot de kern komen. Klanten voelen zich beter gezien en gehoord en ervaren minder ruis in je berichtgeving. Ze krijgen vaker te zien wat ze willen en aanbiedingen die beter passen bij hun wensen. Je zet in op kwaliteit in plaats van kwantiteit, wat uiteindelijk onder de streep minder tijd en dus minder geld kost.

En nu?

Onze CRM-specialisten en -adviseurs kunnen je helpen met je vraagstukken rond datagedreven werken. Van praktische kleine inzichten en benchmarks, tot het formuleren van een volledige strategie en beleid. We helpen je het meeste uit het platform te halen, maar kunnen ook los van het platform adviseren over je aanpak. Neem dus contact op met je CRM-specialist, want de schat aan data is er, het systeem om deze schat te delven gebruik je al én de expertise om er het meeste uit te halen staat voor je klaar.