030-2209796

Voorkom de 2 grootste uitdagingen bij het implementeren van Event Driven Marketing

Vraag marketeers vandaag de dag wat hun grootste uitdaging is en velen zullen aangeven dat het de klant bereiken en binden is. Nieuwe communicatiekanalen en intensievere concurrentie maken het lastig opgemerkt te worden door de klant, laat staan dat een waardevolle klantrelatie op te bouwen is.

Hoe zorg je er dan voor dat jouw bedrijf allereerst wel opvalt en dat je daarna een klant aan je bindt? Event Driven Marketing biedt uitkomst, als het op de juiste manier wordt ingezet en uitgevoerd. Wat is Event Driven Marketing precies en hoe voorkom je de gebruikelijke valkuilen?

Event Driven Marketing

Onder invloed van technologische ontwikkelingen ontstaan allerlei nieuwe manieren van communicatie en distributie. Sociale media, online nieuwsbrieven en zoekmachines zijn slechts een aantal voorbeelden van nieuwe manieren om klanten te bereiken. Bovendien verandert de klant zelf onder invloed van deze nieuwe technologie. Een hele nieuwe generatie vindt het vanzelfsprekend dat je 24 uur per dag bereikbaar bent.
Daardoor bestaat verkopen steeds meer uit het bieden van gelegenheid tot kopen, op het juiste moment bereikbaar zijn en het afstemmen van alle contactpunten richting de klant. Om te weten wat het juiste moment is speelt speelt Event Driven Marketing een belangrijke rol. Event Driven Marketing identificeert relevante gebeurtenissen bij de klant, voorspelt deze events en legt acties vast om hierop in te spelen.
Event Driven Marketing is bijvoorbeeld een cadeau aanbieden voor een verjaardag of korting als de bril een jaar geleden is gekocht. Dit betekent trouwens niet dat ‘standaard’ marketingacties zoals een maandelijkse nieuwsbrief niet meer tot de opties behoren. Beide vormen van marketing bestaan naast elkaar, zonder elkaar in de weg te zitten, want van elk contactmoment leren we de klant beter kennen. Door informatie te verzamelen, analyseren en interpreteren zijn we steeds beter in staat waarde te creëren voor de klant en dat is waar het allemaal om draait.

Het belang van Event Driven Marketing

Dankzij Event Driven Marketing kun je bieden waar de klant op dat moment behoefte aan heeft. Relevantie is dus de sleutel. Hierdoor val je in de eerste plaats op tussen gemiddeld 3.000 generieke advertenties per dag en dat is goed voor de bedrijfsresultaten.

Hoe dichter we op het moment zitten dat een klant met een bepaald vraagstuk bezig is en hoe meer we hem kunnen ondersteunen bij het oplossen daarvan, hoe relevanter we als aanbieder zijn. Bedrijven die hier succesvol in zijn profiteren van terugkerende klanten, meer verkoop, lagere kosten en winstgevende relaties.

Zo weten we uit onze ervaringen bij een grote bank dat event-based trigger e-mails 250% effectiever zijn dan standaard e-mails. En de “Gefeliciteerd met je verjaardag” e-mails van Epson resulteren in 8 keer zoveel omzet per e-mail als reguliere e-mails.

Met zulke voordelen zou je verwachten dat elk bedrijf tegenwoordig aan Event Driven Marketing doet, toch is dat niet zo. Een belangrijke reden hiervoor is de moeilijkheid om Event Driven Marketing op de juiste manier uit te voeren en te implementeren in de organisatie. De meest voorkomende uitdagingen zijn het identificeren van relevante events voor de klant en het vastleggen van de juiste informatie in een database.

Uitdaging 1: Identificeren van events

Een veelvoorkomende uitdaging van Event Driven Marketing is het identificeren van events. Veel belangrijke life events, zoals de geboorte van een kind of een verhuizing, worden niet (op tijd) herkend. Deze life events zijn juist geschikt om de band met de klant te verstevigen en waarde te bieden. Een goede manier om life events te traceren, is het monitoren van social media. Hulpmiddelen zoals Clipit en iMonitoring kunnen hierbij ondersteunen.

Naast life events zijn ook zakelijke events mooie momenten om de klant iets aan te bieden. Voorbeelden van zakelijke events zijn de opening van een nieuwe vestiging, de lancering van een nieuw product en het overnemen van een concurrent.

Uitdaging 2: Vastleggen van events en triggers in de database

Als je dan de events hebt gesignaleerd, is het een kwestie van de informatie vastleggen in een database. Door steeds nieuwe informatie op te slaan kun je de klant diepgaand analyseren en leren kennen. Elk contactmoment wordt daarmee een kans om de klant beter te begrijpen. Dit is nodig om hem niet alleen op het juiste moment te benaderen, maar ook een aanbod te doen waar hij wat aan heeft. Zoals we eerder al hebben gezegd is relevante op het juiste moment de sleutel. Events, triggers en acties zijn voorbeelden van informatie om op te slaan in de database. Samen bieden ze echt waarde voor de organisatie.

Een event is bijvoorbeeld een klant die probeert te pinnen om een aankoop te doen, maar onvoldoende saldo heeft. Deze informatie geeft je inzicht in wat relevant zou kunnen zijn voor de klant. Nog meer inzicht krijg je als je ook triggers gaat bijhouden. Triggers zijn grenswaarden voordat een specifieke actie wordt ondernomen. Dus bij drie keer roodstaan in 12 maanden wordt een bepaalde actie ondernomen. Deze actie kan bijvoorbeeld het aanbieden van een krediet zijn. Ook acties worden vastgelegd in de database, net zoals de reactie van de klant op deze aanbieding.

Zo zie je dat om Event Driven Marketing goed te laten verlopen in het totale marketingproces, het vastleggen van triggers, campagnes en acties essentieel is. Zo weet je zeker dat de klant op het juiste moment met een passende boodschap bereikt wordt.

Meer informatie over het succesvol inzetten van Event Driven Marketing om klanten te binden vind je in de gratis white paper over Event Driven Marketing. Of neem gelijk contact met ons op voor meer informatie over onze ervaringen bij het toepassen ervan.

WELLICHT OOK INTERESSANT

Ontvang tips en adviezen in je inbox