In mei 2018 gaat de nieuwe Europese privacywet GDPR in. In dit blogartikel beschrijven we wat de nieuwe wet in de praktijk betekent voor marketing. De nieuwe privacywet heeft vergaande consequenties voor heel veel marketingactiviteiten. We hebben er hieronder een aantal uitgelicht.

E-mailmarketing

De nieuwe regels zetten op e-mailmarketingvlak een aantal dingen op scherp. Met name de opt-in/out functionaliteit verdient aandacht. Zo zul je bepaalde doelgroepen en e-mailflows moeten ontvlechten omdat je voor elk doel een aparte opt-in nodig hebt. Je zult ook kritisch moeten kijken naar de informatie die je vraagt en die je bewaart: is deze echt nodig voor het doel? Hoe lang mag je die gegevens bewaren?

Tracking en tracing

In digital marketing en customer relationship management is het gebruikelijk om de volledige customer journey meetbaar te maken door het gedrag van individuele klanten, prospects en bezoekers te volgen. Daarvoor gebruiken we onder meer cookies en persoonlijke klikpaden (purls) als een soort digitale vingerafdruk. Voor zover je gebruik maakt van tot personen herleidbare tracking en tracing dien je hiervoor voortaan expliciet toestemming te vragen. Zelfs heatmap-analyse waarbij toetsaanslagen en muisbewegingen van individuele websitebezoekers worden geregistreerd vallen onder persoonsgegevens zodra ze, bijvoorbeeld door het opslaan van het IP-adres, te herleiden zijn tot een individu. Dit soort functionaliteiten moet je dus uitzetten of anonimiseren.

Profilering en gedragsvoorspelling

Als je het gedrag van personen voorspelt op basis van geautomatiseerde analyse van persoonsgegevens dan moet je dat voortaan expliciet aangeven. Je moet hierover transparant zijn en je moet specifieke opt-in’s vragen voor alle verschillende toepassingen. De wet geeft hiervoor nog weinig praktische voorbeelden dus je zult hier zelf met de wettekst in de hand moeten kijken of je voldoet aan de regelgeving. Je moet ook de consequenties voor de persoon benoemen en hem de mogelijkheid geven tot een opt-out voor deze functionaliteit. Als iemand een opt-out heeft gegeven voor het gebruik van zijn gegevens zul je hem uit de betreffende profileringsactiviteit moeten verwijderen. Dit vereist zowel aanpassingen in procedures als in de softwareprogramma’s die je hiervoor gebruikt.

Advertentietargeting

Veel advertisingtools zijn gebouwd op profilering of staan toe om je eigen data te uploaden om bijvoorbeeld look-alike-doelgroepen op te bouwen. Dit valt onder het gebruik van persoonsgegevens zoals vermeld onder profilering. Ook remarketing, waarbij je een groep bezoekers opnieuw benadert, valt hieronder. Om aan de regelgeving te voldoen zul je ook individuen die daarom vragen volledig moeten kunnen ‘vergeten’, wat dus ook inhoudt dat ze uit de retargetingcampagnes worden verwijderd.

Privacystatements

Privacyverklaringen worden nog belangrijker. De privacyverklaring moet in eenvoudige taal precies en volledig uitleggen wat je doet met persoonsgegevens. Ook moet je mensen wijzen op hun rechten, zoals dat ze gegevens mogen aanpassen, inzien of zelfs laten vernietigen. We adviseren om deze door een juridische specialist te laten checken. In de privacyverklaring dien je ook op te nemen hoe de klant zo’n verzoek moet doen. Indien de gegevens van de klant digitaal zijn verzameld, moeten verzoeken ook digitaal ingediend kunnen worden. Het volstaat dan niet om aan te geven dat ze een brief moeten sturen. Het kan handig zijn om een apart e-mailadres hiervoor aan te maken zoals privacy@… en een aparte contactpersoon hiervoor aan te wijzen. Zo weet je als organisatie zeker dat de communicatie naar de klant consistent zal zijn.

Klantenportal

Met een klantenportal (persoonlijke profielpagina ‘my page’) kunnen klanten en prospects hun gegevens en voorkeuren invoeren. Als je nog geen klantenportal hebt, dan kan het een goed idee zijn om dat nu in te voeren. Het is een prima kanaal om individuen in staat te stellen hun gegevens in te zien, te wijzigen en/of te verwijderen.

MEER LEZEN OVER GDPR:

Heb je vragen over GDPR of kun je wat hulp gebruiken om je database of CRM-processen op orde te krijgen? Neem dan contact met ons op.

WELLICHT OOK INTERESSANT