Klaar voor de start van de zomervakantie?
Klaar voor de start van de zomervakantie?
Zo! De laatste deadline voor de zomervakantie is gehaald. Eindelijk rust. Maar hoe ga je ervoor zorgen dat je na deze korte break weer goed aan de slag gaat? Onze collega’s maakten een lijstje van ideeën en andere taken die vaak blijven liggen, maar waar je toch even goed voor zou moeten zitten. Door ze nu op te pakken, zorg je ervoor dat je na de zomer weer lekker uit de startblokken knalt!
Mogelijke ideeën en taken om toch even bij stil te staan:
Opschonen en actualiseren van je database
Heb je er al eens aan gedacht om je database een beetje op te schonen? Denk hierbij aan bijvoorbeeld alle ontvangers van je e-mailings die nog nooit een e-mail van je geopend hebben, in een andere mailfunnel te stoppen om te reactiveren? Dit verbetert je database en uitzet. Natuurlijk zijn bewaartermijnen van je data ook belangrijk en behoud je een actuele database.
Duik dieper in de statistieken van je mailings
Het is natuurlijk altijd belangrijk om in je mailstatistieken te duiken en opgedane kennis weer toe te passen tijdens je komende mailings. Als je nu wat meer tijd hebt en minder ad hoc zaken op je bureau krijgt, is misschien nu hét moment om naar je openings- of klikstatistieken te kijken. En dan nagaan waar er nog verbeteringen aangebracht kunnen worden. Moet die onderwerpregel en/of preheader net iets scherper of richt je je meer op de inhoud van de mail? De keuze is aan jou!
Maak een A/B test plan
Nu je toch even tijd hebt, kan je net zo goed een A/B test strategie formuleren. Elk moment dat je een mailing uitstuurt, maar geen A/B test toepast is immers een gemiste kans. Ga je variëren op onderwerpregel en preheader of duik je in het avontuur op zoek naar het ultieme verzendmoment. Welke dag of op welk tijdstip openen leden uit jouw doelgroep nu eigenlijk hun e-mails? Wat je ook doet: nu heb je de tijd om een doordachte strategie te formuleren, zodat je volgende mails nog vaker geopend worden. Win-win toch?
Opfrissen van bestaande (doorlopende) campagnes
Je hebt waarschijnlijk tientallen (doorlopende) campagnes ingepland staan die op elk moment in de ‘customer journey’ naar de eindklant gestuurd worden. Maar klopt de inhoud van die mails nog wel? Kan het allemaal wat frisser, krijgen eindklanten dezelfde content niet te vaak te zien of lopen bepaalde campagnes niet helemaal naar behoren? Het kan geen kwaad daar nog eens scherp naar te kijken en wat (doorlopende) campagnes positief te verbouwen.
Je Match & Merge profiel beter bijstellen
Het is altijd vervelend om dubbele accounts in je database te hebben, pure vervuiling zelfs. Maar echt de tijd vinden om je match & merge profiel aan te scherpen is er niet echt. Juist daarom is het tijdens deze rustige periode eens goed om te kijken naar waar al die dubbelingen vandaan komen en of het match & merge profiel nog wel doet wat het moet doen. Stel juist nu de vereisten van je match & merge profiel bij!
Inspiratie opdoen bij de ‘buren’
Als klant van Smart Connections ben je natuurlijk niet de enige met bepaalde vraagstukken en wensen. Het kan daarom natuurlijk geen kwaad om je contactpersoon bij Smart Connections aan de mouw te trekken en te vragen om eens over de schutting bij andere klanten te kijken. Of ga een kop koffie drinken met een andere, vergelijkbare organisatie. Wellicht dat daar campagnes of andere toepassingen op een manier gebruikt worden die voor jou interessant zijn?
Bedenken van nieuwe campagnes
E-mailcampagnes ontstaan niet vanzelf. Dus nu is het moment om eens goed te sparren met je collega’s en/of je contactpersoon bij Smart Connections. Zet je doel of probleem centraal en bedenk daarbij de ideale campagne. Voor tips en inspiratie staan we altijd voor je klaar. Of spit je (privé) mailbox door en doe inspiratie op bij je concullega’s. En mocht je al die nieuwsbrieven van je concurrenten nog niet ontvangen: nu is het moment om je voor deze mailings aan te melden. Je hoeft immers zelf niet het wiel uit te vinden, toch?
Dashboards voor specifieke doelen inrichten en opruimen
Ben je door de hoeveelheid dashboards het overzicht een beetje kwijt? En gebruik je ze allemaal eigenlijk wel? Of wil je juist nieuwe inzichten opdoen? Het werk staat immers nooit stil en vraagt altijd nieuwe inzichten. Grijp deze periode aan om te bepalen welke inzichten je wenst. Daarna kan je wellicht aanpassingen maken op welke dashboards je prettig vindt en wat je anders of nieuw wenst in te richten.
Scoping nieuwe modules/ lang gekoesterde wensen
Juist nu heb je de tijd om stil te staan bij doelen en wensen. Dus durf ook te dromen en verder te kijken naar einde jaar en komend jaar. Wat wil je bereiken? Juist nu is er de tijd om daar eens goed over na te denken en te sparren met je contactpersoon. Dit zodat je het komende jaar net weer een beetje relevanter en waardevoller kan zijn voor je eindklanten. Of het nu gericht is op nieuwe doelgroepen aantrekken of effectievere en efficiëntere klantinteractie. Een inspiratiesessie met één van onze CRM consultants die meehelpt kansen te detecteren en te prioriteren kan dan ook uitkomst bieden en zijn zeer waardevol gebleken.
Wil je meer informatie over één van deze onderwerpen of wil je graag sparren met een CRM-manager? Neem dan vrijblijvend contact op met Erik Welleweerd via erik.welleweerd@smartconnections.nl