Na jaren een terugloop in het aantal cursisten te hebben gezien, vond het Limburgse kunstencentrum RICK, oftewel Regionaal Instituut voor Cultuur- en Kunsteducatie, het tijd voor verandering. Het roer moet radicaal om. Samen met ons gaan ze de uitdaging aan om de klant écht centraal te stellen binnen hun diensten.

RICK is een kunstencentrum in de Limburgse stad Weert. De missie van RICK is om zoveel mogelijk mensen in Weert en omgeving in aanraking te brengen met kunst en cultuur. Om dit te verwezenlijken is RICK op drie gebieden actief: het aanbieden van kunstonderwijs en cursussen zoals beeldhouwen, schilderen en muziek; het organiseren en ondersteunen van cultuureducatie op middelbaar- en basisonderwijs; en het inzetten van kunst als middel om doelen in het sociaal domein te verwezenlijken.

Van trial and error naar klantfocus binnen de organisatie

Jan van Dongen, hoofd amateurkunst en sociaal domein bij RICK: “Voor ons was het belangrijk om op zoek te gaan naar wat de klant wilde, om zodoende beter aan te sluiten bij de behoeften van de mensen in Weert en omgeving. We zagen al een aantal jaren een kleine terugloop in het aantal cursisten en daar willen we een ommekeer in aanbrengen.” Ondanks dat het kunstencentrum hard werkte aan innovatie om daarmee de doelgroepen te kunnen bedienen, ontbrak het aan focus. “We schoten echt met hagel,” concludeert Van Dongen en volgens hem heerste er een gevoel van trial and error binnen de organisatie.

De wens van RICK is om de klantfocus in de organisatie te verhogen en naar een situatie te gaan waarbij de diensten van het kunstencentrum beter aansluiten bij de wensen van zijn doelgroepen. Om deze wens in vervulling te laten gaan, zijn er drie belangrijke stappen geformuleerd:

  • Stap 1: De behoeftes en drempels van de doelgroepen lokaliseren
  • Stap 2: De uitwerking van de klantreis en nieuwe proposities
  • Stap 3: Leerlinggericht werken en in co-creatie met de klant

Niet alleen voor Van Dongen vraagt deze nieuwe aanpak om verandering, ook voor de rest van de organisatie is de nieuwe denk- en werkwijze een enorme stap. Benieuwd naar hoe deze drie stappen invulling hebben gekregen? En benieuwd naar hoe RICK deze enorme verandering binnen de organisatie doorvoert? Je leest het hier

Herkenbaar verhaal?

Speelt er een vergelijkbare situatie binnen jouw organisatie? Wil jij ook de focus op de klant leggen en daar nieuwe proposities voor ontwikkelen? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen. We helpen je graag met je vraag en sparren graag over de mogelijkheden!

Wellicht ook interessant:

× How can I help you?