De customer journey van (potentiële) theaterbezoekers speelt zich grotendeels online af. Reden te meer voor het Wilminktheater in Enschede om aan de slag te gaan met een verbeterd klantprofiel op basis van online data.

“Het gedrag van bezoekers is moeilijk te voorspellen, want niemand past in een enkel hokje. Daarom is het moeilijk om te voorspellen wat iemand interessant zal vinden,” aldus Thomas Geerdink, voormalig manager sales & marketing bij het Wilminktheater. Toch is ‘marketing op maat’ volgens hem de toekomst. Het theater streeft nu naar een klantgerichte aanpak over alle kanalen en zet de website optimaal in met behulp van de laatste technieken op CRM-gebied.

Een nieuw CRM-systeem op basis van relevantie

De data die het theater uit het klikgedrag, koopgedrag en de aangegeven persoonlijke voorkeuren haalt, worden in het CRM-systeem per bezoeker gebundeld. Op basis van dit vernieuwde klantprofiel is de gepersonaliseerde nieuwsbrief geoptimaliseerd. Behalve algemene tips ontvang je nu ook specifieke tips, gebaseerd op het verbeterde klantprofiel.

Verder wordt de nieuwe informatie gebruikt voor converterende opvolgcampagnes, zoals een herinnering aan producten in het winkelmandje (shopping cart action), waarbij ook rekening wordt gehouden met het aantal nog beschikbare tickets.

Tenslotte zet het Wilminktheater het individuele klantprofiel in om een dynamische website te creëren door middel van ‘liquid content’. Liquid content betekent in deze context veranderlijke content die zich aanpast naar de voorkeuren van de bezoeker, zoals een banner.

De eerste resultaten van de nieuwe klantstrategie

Inmiddels zijn de eerste resultaten binnen. Bij aanvang was het lastig waar te beginnen, aldus Geerdink, maar door de nieuwe aanpak stap voor stap in te voeren bleek de complexiteit te overzien. Binnen het theater zorgt de nieuwe aanpak voor veel enthousiasme. Momenteel wordt de werking verder getest en ontwikkeld. Toch merkt Geerdink al dat de nieuwe aanpak werkt: “Het genereert traffic en conversie die je anders laat liggen.”

Wil je ook aan de slag met het verbeteren van je klantprofielen, het meten van klikgedrag, shopping cart action of liquid content? Neem contact met ons op voor meer informatie.

Benieuwd naar meer resultaten? Lees dan het volledige verhaal op cultuurmarketing.nl >>

WELLICHT OOK INTERESSANT