Waarom geven we aan goede doelen? De belangrijkste reden: omdat we er gelukkig van worden. Maar waar worden we dan precies gelukkig van? De erkenning die je krijgt van jezelf, je vrienden én van de organisatie waaraan je schenkt. Dit laatste punt is de laatste jaren steeds belangrijker geworden. De donateur verwacht persoonlijk te worden benaderd en behandeld door een goed doel. Dit is een grote uitdaging voor de fondsenwervers! Hoe zorg je voor deze persoonlijke benadering zodat het goede gevoel wordt gestimuleerd?

Door: Sanne Bekkema

Transparantie en persoonlijke terugkoppeling

In Nederland groeit de twijfel of donaties wel effectief worden besteed. Het liefst hoort de donateur exact welke bouwsteen voor welke waterput in Afrika ze hebben bekostigd en wie er daardoor over drinkwater beschikken. De vraag naar transparantie van goede doelenorganisaties wordt dus steeds groter. Daarnaast verlangt de donateur een gepersonaliseerde terugkoppeling en erkenning na de donatie. Een donateur moet zich gewaardeerd voelen. Wanneer je dit als organisatie goed inregelt, zal de donateur zich meer verbonden gaan voelen met het doel, wat positief is voor de loyaliteit.

Deze loyaliteit is met name belangrijk voor de vaste donateurs. Zij voelen zich steeds vaker een soort ‘aandeelhouders’. Juist deze groep trouwe donateurs moet je als goed doel weten te behouden. Hiervoor geldt namelijk de 80/20 regel: 80 procent van de inkomsten is afkomstig van 20 procent van de donateurs. Drie belangrijke punten vormen dus de basis van het goede gevoel: transparantie in de werkzaamheden, gepersonaliseerd contact en erkenning. Hierbij is het verzamelen en bijhouden van klantdata uiteraard de key.

Een goed gevoel tastbaar maken

Hoe maak je een goed gevoel (online) tastbaar? Dit is een lastige vraag, maar met een beetje creativiteit goed uit te werken. Neem bijvoorbeeld een stichting die zich inzet voor ontwikkelingslanden. Hoe kan deze stichting de donateur inzicht geven in wat hij of zij bijdraagt met een donatie? Bijvoorbeeld met een webshop. Op die manier kan een donateur ‘online winkelen’ met het donatiegeld. Zo kunnen er bijvoorbeeld maaltijden, bouwstenen, tenten en voedselpakketten worden aangeschaft. De donateur kan dan na de bestelling (donatie) ook inzicht blijven houden in wat hij of zij heeft gedoneerd. De organisatie kan middels de ontvangen informatie een gepersonaliseerde marketingcampagne opzetten. Denk aan data van reeds aangeschafte donaties, kliks en uit de winkelmand verwijderde items.

Van ‘one-size-fits-all’ naar persoonlijke relaties

Het voeren van een traditionele fondsenwervende campagne is als schieten met hagel; bij de een komt het ongelegen, de ander spreekt het onderwerp niet aan en misschien ziet de helft het niet eens voorbijkomen. Een one-size-fits-all-benadering zorgt niet voor optimale resultaten. Wanneer de interesses van (potentiële) donateurs worden gepeild, kan er vanuit de juiste hoek en op het juiste moment worden gecommuniceerd. Denk bijvoorbeeld eens aan het smelten van de ijskappen; de een vindt klimatologische details interessant, terwijl de ander veel meer geraakt wordt door het aantal ijsberen dat het afgelopen jaar is overleden. Op deze manier kan de interesse worden gewekt, behouden en worden uitgebreid naar een relatie.

Om op te vallen en de juiste mensen aan je doel te binden, zullen goede doelen en fondsenwervers persoonlijke verbintenissen met het publiek moeten inrichten. Zodra de relatie er is, blijft het finetunen, finetunen en finetunen. Voelt de donateur zich persoonlijk benaderd en op de manier die voor hem of haar het meest prettig is? Dan is de kans het grootst dat ze aan jouw doel (blijven) schenken.

Nog niet uitgelezen?

Benieuwd naar hoe wij kunnen ondersteunen in deze uitdaging? Lees dan hier het verhaal van Tjommie, een fondsenwervende instelling die kinderen steunt in de townships van Zuid-Afrika.

Op de hoogte blijven van onze ideeën over en kennis van customer engagement en CRM in de wereld van fundraising? Schrijf je dan onderaan deze pagina in voor onze nieuwsbrief!

WELLICHT OOK INTERESSANT

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief