CDP of DMP

De klant van tegenwoordig verwacht een uniforme en omnichannel klantervaring. Om aan deze wens te kunnen voldoen, verzamelen bedrijven meer klantgegevens dan ooit tevoren. Hierdoor ontstaan er logischerwijs ook steeds meer systemen om deze data in te vangen. RDP, CDP, ODP, MDM, DMP, BDP… via Google is er inmiddels een oerwoud van fancy afkortingen en Engelse termen te vinden. We hebben de twee meest gehoorde afkortingen eruit gepikt om deze platformen eens nader te bekijken en vergelijken: Customer Data Platform (CDP) en Data Management Platform (DMP). Wat is het verschil tussen deze twee platformen? Hoe verhouden ze zich tegenover een CRM-systeem? En wat heb je daadwerkelijk nodig voor het optimaal en overzichtelijk kunnen inzetten van de verzamelde data?

Customer Data Platform (CDP)

Een Customer Data Platform verzamelt alle interne data, verrijkt dit indien gewenst met externe gegevens en maakt op die manier een up-to-date klantprofiel met alle transacties en interacties. Het vormt een centraal opslagpunt voor alle interactiemomenten met de klant. Zowel de interactiemomenten als de identiteit van de klant die interacteert worden vastgelegd. Het algemene doel van een CDP is om de klantcommunicatie te verbeteren.

Data Management Platform (DMP)

Een Data Management Platform verzamelt ook klantdata, maar dit gebeurt op anonieme basis en is gericht op programmatic advertising, met name retargeting. Een DMP werkt voornamelijk met cookies. Dit systeem onttrekt alle data vanuit het CRM-systeem, marketing automation tools, kassasystemen, SEA, nieuwsbrieven, advertenties en social media en slaat dit centraal op. Het algemene doel van een DMP is om inzicht te krijgen in het gedrag van de klant.

Customer Relationship Managementsysteem (CRM-systeem)

Met een CRM-systeem wordt de tool bedoeld die CRM ondersteunt. Customer Relationship Management (CRM) is een bedrijfsstrategie waarin de klant centraal staat. Met behulp van een CRM-systeem kunnen bedrijven CRM uitoefenen. Het wordt gebruikt om het klantenbestand centraal op te slaan en te gebruiken. Het algemene doel van een CRM-systeem is dat je altijd over accurate en actuele persoonsgegevens van je klanten en prospects beschikt.

 

Met het verzamelen van klantdata wordt het voor bedrijven mogelijk om klantinteractiemomenten te monitoren en te analyseren, waarna het volledige potentieel van de klantdata kan worden benut door het in te zetten tijdens de gehele customer journey. Hierdoor kunnen er effectieve en gepersonaliseerde campagnes worden ontwikkeld. Oftewel: relevante communicatie.

Verzamelen is 1, maar dan komt 2

Denk dus verder dan alleen het verzamelen van klantgegevens. Wat is je doel met deze gegevens? Hoe wil je het inzetten? En hoe ga je hiermee de klantgerichte marketing naar een volgend niveau tillen? Wij kunnen je helpen met het vaststellen van deze doelen en met de keuze voor een passend platform. Benieuwd naar hoe? Plan dan een vrijblijvende Smart Talk, bel ons via 030-2209796 of stuur ons een bericht via het contactformulier.

Interessant?

Wil je meer weten over CDP, DMP of CRM? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via ons contactformulier.

We helpen je graag met je vraag!

Wellicht ook interessant: