CRM VOORDELEN

De invoering van customer relationship management kent vele voordelen. Door de focus op de klant wordt de organisatie zich meer bewust van klantwensen en richt de onderneming zich op die elementen die waarde creëren voor klanten en voor de onderneming. We hebben een aantal voordelen van customer relationship management op een rij gezet:

Voordelen van CRM voor klanten

– Meer aandacht voor klantbehoeften en klantwensen.
– Betere dienstverlening door een focus op de waarde die voor klanten gerealiseerd wordt.
– Persoonlijke aandacht op het juiste moment door een beter gebruik van klantgegevens.
– Relevante adviezen en suggesties op basis van een integraal klantbeeld en activering van klantgegevens.
– Een positievere klantervaring door betere service en helder verwachtingenmanagement.

Voordelen van CRM voor het management

– Meer en hoogwaardiger aandacht voor klanten door heldere prioritering.
– Meer overzicht en inzicht in klantinteractieprocessen door gerichte rapportages, overzichten en analyses.
– Beter inzicht in welke klanten en klantsegmenten rendabel zijn en welke niet.
– Beter inzicht in welke activiteiten en bedrijfsonderdelen waarde creëren.
– Tijdig bijsturen door gestructureerde stuurinformatie.
– Kostenbesparing door het ondersteunen of automatiseren van administratieve handelingen en standaardprocessen.
– Efficiëntere en effectievere structurering van klantinteractieprocessen.

Voordelen van CRM voor marketing

– Betere leadgeneratie door terugkoppeling van resultaten en conversie van scorekansen.
– Betere lead nurturing door een relatie met prospects aan te gaan en ze op het beste moment door te spelen naar verkoop.
– Betere planning door te anticiperen op klantbehoeften op basis van historische gegevens.
– Persoonlijke marketingcommunicatie die specifiek is gericht op de behoeften van de klant.
– Meer betrokkenheid van klanten bij de ontwikkeling van nieuwe of verbeterde producten en diensten.

Voordelen van CRM voor verkoop

– Grotere effectiviteit door te focussen op de meest winstgevende klanten en het kosteneffectief omgaan met onrendabele klanten.
– Beter identificeren van klantbehoeften en specifieke klantwensen.
– Betere scoringskansen door op het juiste moment bij de juiste relaties de juiste acties te ondernemen.
– Effectief cross-sellen van andere producten op basis van een beter begrip van de klant.
– Reduceren van tijd die wordt besteed aan niet-verkoop activiteiten.
– Verkorten van de verkoopcyclus door beter zicht op de fase waarin de klant zich bevindt en wat er nodig is voor de volgende verkoopstap.
– Beter salesmanagement door meer inzicht in alle commerciële activiteiten.

Resultaten van CRM

Uiteindelijk leidt dit tot de volgende effecten van CRM:
– Hogere klanttevredenheid, een betere reputatie in de markt en klanten die als ambassadeurs promotie gaan maken voor de onderneming;
– Meer en betere nieuwe klanten;
– Meer verkopen aan bestaande klanten;
– Meer klantbehoud door grotere tevredenheid en gerichte behoudsactiviteiten;
– Lagere kosten en verhoging van de efficiëntie van de organisatie.

Alles samengevat is het belangrijkste voordeel van CRM: er wordt meer waarde voor klanten gecreëerd en daarmee meer waarde voor de onderneming. Dit resulteert in betere resultaten bij lagere kosten en daarmee in een hogere winst.

Interessant?

Wil je meer weten over de voordelen van CRM? Of ben je benieuwd naar wat wij hierin voor jou kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via ons contactformulier.

We helpen je graag met je vraag!

Wellicht ook interessant:

Wil jij tips en inspiratie ontvangen over customer engagement en data driven marketing?

Wil jij tips en inspiratie ontvangen over customer engagement en data driven marketing?