Ledenorganisaties
Werven, behouden en betrekken van leden
Met je vereniging werk je met veel partijen samen om je doel te bereiken. Als politieke partij, vakbond of belangenvereniging is de communicatie met de leden van groot belang. Het werven, behouden en betrekken van leden is de basis voor een sterke achterban. Tegenwoordig worden mensen overladen met communicatie via verschillende kanalen. Ze lezen selectief en zijn alleen vatbaar voor communicatie die écht op hun gericht is. Daarom is het nu meer dan ooit belangrijk dat de communicatie op maat verstuurd wordt. Om dit te kunnen realiseren is het van belang dat je inzicht hebt in wie je klanten zijn en welke behoeften ze hebben.
Behoeften & inzichten
We beginnen door te kijken wat de behoeften zijn. Wil je leden werven, behouden, bereiken, activeren, registreren, terugwinnen of een combinatie van doelstellingen? De volgende stap is het bieden van inzichten. Op basis van het actuele ledenbestand onderscheiden we verschillende segmenten. Bijvoorbeeld door te kijken naar demografische gegevens, aantal jaren lidmaatschap of de aanwezigheid bij evenementen etc. Zo zien we waar iemand in geïnteresseerd is en hoe betrokken een persoon is.
Bereiken & betrekken
De volgende stap is het bereiken en betrekken. Op basis van de inzichten en doelstellingen kunnen we de verschillende groepen persoonlijk benaderen. Met onze campagnemanagement applicaties kunnen we continu en volautomatisch de juiste actie op het juiste moment inzetten. Zo stuur je niet meer op een vast moment een boodschap naar iedereen maar bereik je de juiste personen met relevante informatie. We geven graag een aantal praktische voorbeelden.
Politieke partij
Je achterban is gevarieerd en het heeft geen zin om al jouw standpunten naar iedereen te communiceren. Voor dertigers zijn andere programma onderdelen relevant dan voor vijfenzestigplussers. Het managen van de interne- (leden, donateurs of werknemers) en externe communicatie (journalisten, potentiële leden en geïnteresseerden) wordt met onze applicaties toegankelijk en overzichtelijk. Zo wordt jouw partij in staat gesteld iedereen van relevante informatie te voorzien.
Vakbond
Vanuit een strategisch perspectief is het belangrijk relevante informatie te bieden aan je leden. Daarom is het noodzakelijk dat de informatie aansluit bij de fase van iemands carrière. Waar je jonge mensen vooral wilt ondersteunen met bijvoorbeeld tips over overstappen van baan en het ontwikkelen van hun carrière wil je oudere mensen juist informeren over hun rechten met betrekking tot vervroegd pensioen.
Op een meer concrete basis wil je de personen die aanwezig waren bij een evenement bedanken voor hun aanwezigheid terwijl je tegelijkertijd de afwezigen wilt informeren over wat er precies heeft plaatsgevonden.
Het resultaat
Je bereikt je leden, journalisten, werknemers en externe belanghebbenden met informatie die voor hun relevant is. Daarnaast bieden we inzichten in wie je leden zijn. We maken alles meetbaar zodat de communicatie meetbaar en inzichtelijk wordt.
“Het selectieproces van het nieuwe CRM-systeem is een proces geweest dat we op deze manier met zijn allen hebben doorlopen, waardoor de keuze voor Update ook door iedereen gesteund wordt. De medewerkers zijn nu al heel tevreden met het systeem, omdat het veel gebruikersvriendelijker is dan het oude systeem.” – Lees hier het hele verhaal.
Klantcase uit de branche: CNV

Fondsenwerving in de culturele sector
PLAN ONLINE EEN SMART TALK
Met een van de vier onderstaande experts: