Media

Uitdagingen in de mediasector

Voor de mediasector wordt het steeds belangrijker en tegelijkertijd steeds lastiger om je boodschap over alle kanalen bij je doelgroep te krijgen. De consument van vandaag luistert niet alleen maar wil zelf ook gehoord worden. Het aangaan van een klantdialoog was daarom nog nooit zo belangrijk bij het creëren van betrokken klanten of leden. Hoe zorg je op een constructieve manier voor customer engagement, zodat je kijker, abonnee of lid betrokken raakt?

Aantrekken van kijkers, leden en abonnees

Het aantrekken, betrekken, boeien en binden van klanten is ook een essentieel onderdeel van de hedendaagse marketing voor mediauitgevers. Maar bestaat ‘de’ bezoeker eigenlijk wel? Nee, natuurlijk niet! Om te zorgen dat je zoveel mogelijk klanten krijgt en dat wat ze zien, lezen en beleven aansluit op hun wensen en verwachtingen is het belangrijk om je klanten tot in detail in beeld te brengen en deze klantkennis om te zetten in persoonlijk relevante content en interactie. De combinatie van betrokkenheid en inzicht maakt je acquisitie stukken effectiever.

Opbouwen van een 360° klantprofiel

Media staan niet meer op zich. Omni-channel is hierbij het nieuwe mantra. Een goed inzicht in de behoeften en prioriteiten van klanten is de basis voor een optimale omni-channel klantervaring. De kunst is om klantdata af te tappen uit alle bronnen en deze om te zetten in een 360° klantprofiel. Dit klantprofiel is de basis om een relevante klantervaring te creëren voor elke individuele klant. Op basis van een 360°  klantprofiel kunnen uitgevers klanten betrekken en boeien met relevante informatie, gerichte suggesties voor content en voor relevante cross-sell aanbiedingen.

Heldere analyses

Door het opbouwen van een database met klantgegevens zijn theaters in staat om te segmenteren op basis van transactiedata en socio-demografische data. Middels segmentatiemodellen kunnen we klantgroepen koppelen aan hun mediaconsumptie en gedrag. Deze inzichten stellen je in staat om de meest kansrijke klanten te bereiken, waarde te creëren in de klantinteractie en je marketingbudget optimaal in te zetten.

Database marketing en customer relationship management

Als we de klant eenmaal in beeld hebben kunnen we gericht communiceren op basis van een customer relationship management (CRM) plan en gerichte database marketing acties. Bij het aantrekken van klanten kunnen we content marketing en inbound marketing campagnes inzetten. Als ze eenmaal klant zijn dan bouwen we verder aan de relatie en stimuleren we herhalingsbezoek, lidmaatschap en ambassadeurschap met customer relationship management programma’s. Door slimme CRM-software en marketing automation software in te zetten kan dit vrijwel geheel geautomatiseerd worden, zodat de marketing efficiënter wordt en de kosten laag blijven.

Slimme klantcontactprogramma’s

De customer engagement van leden en abonnees kunnen we stimuleren met slimme klantcontactprogramma’s. Klantontwikkelprogramma’s om te zorgen voor terugkerende bezoekers. Upsell-programma’s om van eenmalige kopers abonnees en leden te maken. Cross-sellprogramma’s om de relatie met de klant te verdiepen. Behoudprogramma’s om leden en abonnees te behouden. Ambassadeursprogramma’s om ze te stimuleren hun positieve ervaring te delen en Win-backprogramma’s om voormalige klanten weer terug te winnen. Alles uiteraard persoonlijk relevant op basis van een 360° klantprofiel van elke klant.

 

Wil je als media-uitgever ook meer waardevolle klantrelaties? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Fondsenwerving in de culturele sector

Voor een culturele instelling kan het genereren van duurzame inkomsten een uitdaging zijn. Fondsenwerving kan dan de oplossing bieden, maar ook dát is makkelijker gezegd dan gedaan. Benieuwd naar wat wij hierin voor jou kunnen betekenen?

PLAN ONLINE EEN SMART TALK

Bespreek jouw vraag, uitdaging of plan met een onafhankelijke expert. Maak gebruik van ons speciale aanbod voor een gratis telefonische Smart Talk. Je krijgt direct feedback, tips en suggesties. Vrijblijvend.

Met een van de vier onderstaande experts:

Smart-Talk

 

Plan een Smart Talk

Opdrachtgevers in deze branche

Wolters Kluwer
Sdu Uitgevers
Bibliotheekservice Passend Lezen
Ziggo
UPC
Sanoma
FD Mediagroep
ANWB
VPRO
Human
Veronica
EO
Televizier
Bindinc
BDU
Media Groep Limburg

Wil jij tips en inspiratie ontvangen over customer engagement en data driven marketing?

Wil jij tips en inspiratie ontvangen over customer engagement en data driven marketing?