Musea

Musea en bezoekersmarketing

Nederland heeft meer dan 1.100 musea, die tezamen zo’n 40 miljoen bezoekers trekken. De grote musea nemen het leeuwendeel daarvan voor hun rekening, waarvan het Rijksmuseum al zo’n 2,5 miljoen. Een ruime meerderheid verwacht minder dan 10.000 bezoekers.

Musea hebben het als onderdeel van de culturele sector – evenals andere culturele instellingen, zoals theaters, niet heel makkelijk. Subsidies zijn de afgelopen jaren sterk verminderd. Musea moeten een steeds groter deel van hun inkomsten zelf genereren. Ook worden ze door hun bestuur of subsidieverstrekker in sterkere mate afgerekend op het aantal bezoekers.

Het aantrekken, betrekken, boeien en binden van bezoekers is dan ook een essentieel onderdeel van de hedendaagse museummarketing.

Aantrekken van bezoekers

Wie is de museumbezoeker eigenlijk? En bestaat ‘de’ bezoeker eigenlijk wel? Nee, natuurlijk niet! Om te zorgen dat zoveel mogelijk mensen naar je museum komen en dat wat ze zien en beleven aansluit op hun wensen en verwachtingen is het belangrijk om de bezoeker goed in beeld te brengen.

Met publieksonderzoek kun je de gemiddelde bezoeker in beeld brengen. Maar dat is pas de eerste stap. De volgende stap is om een relatie aan te gaan met je bezoekers.

Van onderzoek naar klantrelatie

Sommige musea hebben geen idee wie de bezoekers zijn die ze binnen hebben. Kaartjes worden anoniem gekocht, online of bij de kassa. Na een paar uur loopt de bezoeker weer de deur uit zonder dat het museum een idee heeft wie de bezoeker was en wat hij van de collectie vond.

Klantgerichtheid blijft daarmee vaak steken in klantvriendelijkheid. Maar met hedendaagse marketing willen we juist bezoekers activeren om vaker terug te komen en hun vrienden en bekenden te inspireren om ook te komen. Daarvoor is het nodig een klantrelatie op te bouwen.

Opbouwen van een 360° klantprofiel

Een goed inzicht in de behoeften en prioriteiten van klanten is de basis voor een optimale omni-channel klantervaring. Dit geldt ook binnen musea, want klanten oriënteren zich tegenwoordig via social media, websites en niet te vergeten via hun vrienden en bekenden. De kunst is om klantdata af te tappen uit alle bronnen en deze om te zetten in een 360° klantprofiel. Dit klantprofiel is de basis om een relevante klantervaring te creëren voor elke individuele bezoeker. Een klantervaring die al begint voor het bezoek en ook daarna voortduurt.

Database marketing en customer relationship management

Als we de bezoeker eenmaal in beeld hebben kunnen we gericht communiceren op basis van een customer relationship management (CRM) plan en gerichte database marketing acties. Bij het aantrekken van bezoekers kunnen we content marketing en inbound marketing campagnes inzetten. Na het bezoek bouwen we verder aan de relatie en stimuleren we herhalingsbezoek en ambassadeurschap met customer relationship management programma’s. Door slimme CRM-software en marketing automation software in te zetten kan dit vrijwel geheel geautomatiseerd worden, zodat de marketing efficiënter wordt en de kosten laag blijven.

Business-to-business programma’s

De zakelijke markt kan heel aantrekkelijk zijn voor musea. Het aantrekken van sponsors kan zowel vanuit de culturele betrokkenheid van lokale ondernemers, als vanuit thematische betrokkenheid vanuit het hele land. Daarnaast kunnen musea hun ruimtes ter beschikking stellen voor zakelijke doeleinden zoals evenementen en als bijzondere locatie voor bijeenkomsten.

Een b2b-klantcontactprogramma is voor veel musea dan ook een interessante bron van inkomsten. Met een zakelijk CRM-contactprogramma brengen we de kansen in beeld en activeren we op het juiste moment de juiste contacten.

Vrienden van het museum

Slimme klantcontactprogramma’s zijn ook bij uitstek geschikt om klantrelaties om te zetten naar een actievere betrokkenheid. In vaktermen noemen we dat ook wel customer engagement. Door gerichte communicatie kunnen we bezoekers converteren naar herhaalbezoekers en vervolgens verder naar ambassadeurs en vrienden van het museum. De actieve betrokkenheid kan zich uiten in werkzaamheden als vrijwilliger, maar ook in betaalde lidmaatschappen van het ‘vrienden van het museum’ programma of financiële donaties en legaten.

Samenwerken met andere Musea

De bezoeker die vandaag jouw museum heeft bezocht zal wellicht – afhankelijk van zijn behoeften en interesseprofiel – ook interessant zijn voor een ander museum in dezelfde regio of met eenzelfde thema. Andersom geldt dat natuurlijk net zo goed. Wij hebben dan ook goede ervaringen met het samenbrengen van Musea om gezamenlijk data driven marketingprogramma’s op te zetten. Dit zorgt voor lage kosten en extra mogelijkheden om waardevolle klantervaringen te creëren. Tenslotte: hoe beter je je bezoekers in beeld weet te brengen, hoe makkelijker het is om hun bezoekgedrag te stimuleren.

 

Wij helpen musea bij het creëren van waardevolle klantrelaties. Wij bieden zowel helder advies als praktische ondersteuning en slimme tools. Wil je meer weten over onze ideeën en ervaring? Neem dan vrijblijvend contact op.

CRM VOOR MUSEA

Door op een relevante manier te communiceren met je bezoeker bouw je aan een langetermijnrelatie. Betrek je bezoekers en stimuleer herhaalbezoeken! Hoe je dat doet? Lees de brochure.

PLAN ONLINE EEN SMART TALK

Bespreek jouw vraag, uitdaging of plan met een onafhankelijke expert. Maak gebruik van ons speciale aanbod voor een gratis telefonische Smart Talk. Je krijgt direct feedback, tips en suggesties. Vrijblijvend.

Met een van de vier onderstaande experts:

Smart-Talk

 

Plan een Smart Talk

Nationaal Militair Museum: van bezoeker naar ambassadeur

Jaarlijks komen er duizenden bezoekers naar culturele instellingen, maar na bezoek blijft meer dan 60% van alle bezoekers anoniem. Hoe zorg je ervoor dat bezoekers zich registreren in je database en hoe converteer je ze naar fans en ambassadeurs? Aart Leenaars, directeur Smart Connections, legt met behulp van het Nationaal Militair Museum als voorbeeld in een interview met Cultuurmarketing uit hoe je dit als museum aan kunt pakken. Binnen een week had het museum een schat aan informatie door alle nieuwe bezoekersprofielen.

Hoe Rijksmuseum Twenthe herhaalbezoeken stimuleer

Het museum wilde actueler worden en relevanter communiceren met het publiek. Wie zijn de bezoekers, de online volgers, wat willen zij zien of weten en hoe kan het museum de bezoekers daarin voorzien? Dit alles met één doel: het stimuleren van herhaalbezoeken.

Benieuwd naar de uitkomst?

Opdrachtgevers in deze branche

Het Spoorwegmuseum
Rijksmuseum Twenthe
Nationaal Militair Museum
Universiteits Museum Utrecht
Centraal Museum
Maritiem Museum
Nijntje museum
Bonnefantenmuseum
Cultuurmarketing

Wil jij tips en inspiratie ontvangen over customer engagement en data driven marketing?

Wil jij tips en inspiratie ontvangen over customer engagement en data driven marketing?