Het evalueren van mailcampagnes met de klant door Erik Welleweerd.

Steeds een beetje beter, dat is waar we voor gaan

Door het werken met het Smart CRM & Marketing Platform van Smart Connections worden klantbeelden gegenereerd. Op basis van die data creëren en verzenden we dagelijks vele contactmomenten via e-mails naar ‘eindklanten’. Maar wat doe je eigenlijk met al die e-mails nadat je ze verzonden hebt? Samen met de klant duiken we graag de statistieken in om de toekomstige e-mailcampagnes nog beter te maken door uitgebreid te evalueren. 

Geen tijd om terug te kijken

In de wereld van marketing en communicatie wordt je vaak geleefd door de waan van de dag. Er is er altijd te weinig tijd en de volgende deadline staat alweer klaar als de laatste zojuist is gehaald. Kortom, er is weinig tot geen tijd om te reflecteren op hetgeen je zojuist hebt gedaan. En daar tijd voor maken is door de krappe budgetten en agenda’s makkelijker gezegd dan gedaan. Juist daarom nemen wij bij Smart Connections hier een actieve rol in.

“Het reflecteren op en evalueren van e-mailings en campagnes die je als organisatie uitstuurt, zou eigenlijk een vast onderdeel van de werkzaamheden moeten zijn”, stelt CRM Specialist Erik Welleweerd. “Op die manier kan je leren, de positieve aspecten meenemen naar de toekomst en zo stap voor stap het contact met de eindklant verbeteren. Elke dag een beetje beter”.

Eens in de zoveel tijd evalueren

Doorlopende campagnes, zoals de benaming al een beetje weggeeft, lopen het gehele jaar door en worden automatisch op basis van triggers aangestuurd en verstuurd aan eindklanten. Het voordeel van de automatische campagnes is dat je ze één keer klaarzet en er daarna eigenlijk geen omkijken meer naar hebt. Het nadeel is dat je de content eens in de zoveel tijd moet evalueren en aanpassen. Kortom, periodiek doorlopen van campagnes is belangrijk. Met dat doel kwamen Bas Heijkamp van Bibliotheek Het Groene Hart en Mirjam Salzmann van Bibliotheek Angstel, Vecht en Venen naar ons kantoor in Utrecht.

Samen met Erik Welleweerd, CRM Specialist bij Smart Connections, zijn alle campagnes in een ochtend gestructureerd doorgenomen en gecontroleerd. Denk hierbij aan onderwerpregels, preheaders, maar ook de inhoud van mails en allerhande zaken die de kwaliteit van de e-mailings verbeteren. Daarbij is ook gekeken naar de data op aantal verzonden, aantal geopend en het aantal clicks. En dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Bas Heijkamp: “Naast dat het zekerheid geeft dat alles nu weer goed staat heeft het me ook tot inzichten gebracht. Inzichten, waar ik direct mee aan de slag kan”. En ook zijn collega Mirjam Salzmann benadrukt dat het goed is om periodiek samen te zitten en alles in detail door te nemen. “We maken hier een vast moment van”.

Ook een doorloop om te evalueren, optimaliseren en kansen te benutten?

Wil jij er ook zeker van zijn dat alle doorlopende campagnes nog steeds up tot date zijn en goed verlopen? En daarnaast ook optimaliseren op de inzichten van de eerdere campagnes? We plannen graag een moment om dit samen te doen.

Wil je meer informatie over het reflecteren, evalueren en verbeteren van je e-mail campagnes? Neem dan vrijblijvend contact op met Erik Welleweerd via erik.welleweerd@smartconnections.nl

Erik Welleweerd