Steeds een beetje beter, dat is waar we voor gaan

Het SMP van Smart Connections maakt het voor onze klanten mogelijk om in contact te blijven met de ‘eindklant’. Van daaruit versturen we namelijk elke dag duizenden mails naar ‘eindklanten’. Maar wat doe je eigenlijk met al die mails nadat je ze verzonden hebt? Samen met de klant duiken we graag de statistieken in om de toekomstige mailcampagnes nog beter te maken. 

Geen tijd om terug te kijken

In de wereld van marketing en communicatie wordt je vaak geleefd door de waan van de dag; is er altijd te weinig tijd en staat de volgende deadline alweer klaar als de laatste zojuist gehaald is. Kortom, er is nooit tijd om te reflecteren op hetgeen dat je zojuist gedaan hebt. En daar tijd voor maken is door de krappe budgetten en agenda’s makkelijker gezegd dan gedaan. Juist daarom nemen wij bij Smart Connections hier een actieve rol in.

“Het reflecteren op mailings en campagnes die je als organisatie uitstuurt, zou eigenlijk een vast onderdeel van je werkzaamheden moeten zijn”, stelt CRM Specialist Erik Welleweerd. “Op die manier kan je leren van je fouten; de positieve aspecten meenemen naar de toekomst en zo langzaam het contact met de eindklant zowel kwalitatief als kwantitatief verbeteren.”

Zodoende heeft Erik onlangs samen met zijn collega’s van Bibliotheek Het Groene Hart (HGH) en Bibliotheek Angstel, Vecht en Venen (AVV) een ochtend gezeten om alle doorlopende campagnes eens flink door te lichten. Doorlopende campagnes, zoals de benaming al een beetje weggeeft, lopen het gehele jaar door en worden middels mailings op verschillende momenten naar de eindklant verstuurd.

Bas Heijkamp: “Het heeft me tot inzichten gebracht, waarvan ik van tevoren niet wist dat ik er wat aan kon hebben. Maar hier kan ik weer even mee vooruit.”

Eens in de zoveel tijd evalueren

Handig hieraan is dat je ze één keer klaarzet en er daarna eigenlijk geen omkijken meer naar hebt. Het nadeel is dat je de content eens in de zoveel tijd moet evalueren en laten Bas Heijkamp (HGH) en Mirjam Salzmann (AVV) daar nou toevallig voor bij ons langs zijn gekomen. Samen hebben we gekeken naar wat er allemaal beter kan. Denk hierbij aan onderwerpregels, preheaders, maar ook de inhoud van nieuwsbrief items en allerhande zaken die de kwaliteit van de mailings net verbeteren.

En dat werpt zijn vruchten af. Bas Heijkamp: “Het heeft me tot inzichten gebracht, waarvan ik van tevoren niet wist dat ik er wat aan kon hebben. Maar hier kan ik weer even mee vooruit.” En ook zijn collega Mirjam Salzmann benadrukt dat het goed is om minstens één keer per jaar bij elkaar te zitten en alles in detail door te nemen.

Mirjam Salzmann: “Goed om één keer per jaar zo bij elkaar te zitten en alles in detail door te nemen.”

Wij denken graag met je mee

Als leverancier van het Smart CRM & Marketing Platform kunnen we niet anders dan proactief met de inhoud van de mailings van onze klanten meedenken. Op die manier verbeteren we samen de e-mailcampagnes en andere campagneflows. Meer weten? Neem contact op met Erik door te bellen: 0615560503 of te mailen naar erik.welleweerd@smartconnections.nl.