Conversieverhoging door Smart Colors

Het sturen van persoonlijke tips is één van de meest relevante manieren om met je klanten te communiceren. Zo sturen veel van onze klanten gepersonaliseerde e-mails met daarin tips die beter aansluiten bij de ontvanger. Dit om de klant beter te bedienen en de conversie te verhogen. Met de vernieuwde Smart Colors module gaan we hiermee nog een stapje verder.

Verdubbeling conversie

Met de toevoeging van Smart Colors aan de tipberekening werkt deze genre-overstijgend. Deze is daardoor succesvoller en kan zelfs tot een verdubbeling van de conversie leiden. Zo worden bij Zwolse Theaters de Smart Colors ingezet in de vorm van culturele routes. Een manier om iemand te helpen en inspireren binnen de culturele reis.

Mede door de inzet van deze routes in de tipberekening is de conversie uit nieuwsbrieven gestegen van 5% naar 11%. Door de toevoeging van gepersonaliseerde tips is in dit geval bijna 8% van de verkochte kaarten toe te schrijven aan de specifieke tips die in de nieuwsbrief aan bod komen.
Lysette Dijk-Hartman, Manager Marketing & Ticketing van Zwolse Theaters.

De bezoekers centraal in plaats van het genre

Met de Smart Colors module wordt de relatie tussen voorstellingen en bezoekers niet alleen gebaseerd op genre, wat vaak gedaan wordt. De ene cabaretvoorstelling is immers de andere niet. Dus je kan niet eenvoudig op basis van alleen een genre een relevant vervolgaanbod doen.

“Denk bijvoorbeeld aan Daniël Arends en Tineke Schouten; beiden van oorsprong artiesten uit het genre cabaret,” zegt product owner Sander van Rooijen van Smart Connections. “Echter neigt Tineke Schouten ook naar het genre toneel. Voor mensen die ook toneel bezoeken kan zij een verrassende tip zijn. Door met Smart Colors genre-overstijgend te denken en te werken bereik je deze doelgroep.” Dat vraagt wel om een iets andere werkwijze.

Geef met kleur het karakter van een voorstelling aan

Met een kleur (of een zelf bepaalde variabele – bijvoorbeeld een route) geef je vooraf het karakter of bezoekmotief van een voorstelling aan. Dit kan ook vanuit het ticketingsysteem automatisch meekomen naar het Smart CRM & Marketing Platform. Wanneer vervolgens iemand de voorstelling bezoekt, wordt de kleur van deze voorstelling aan de bezoeker gekoppeld en op de klantkaart geregistreerd.

Naast deze kaarten koopt een bezoeker vervolgens meer kaarten van andere voorstellingen. Per transactie gaat er middels een puntensysteem een klein beetje van een betreffende kleur naar de klantkaart. Ook de gegeven voorkeuren en kliks in e-mails zorgen voor een klein beetje extra kleur(en) op de klantkaart!

Puntenberekening per dag

Iedere nacht worden opnieuw de actuele dominante kleur per relatie berekend. En daarop worden direct ook de persoonlijke aanbevelingen voor aankomende bezoeken berekend en in iedere klantkaart geplaatst. Per bezoeker worden op die manier op basis van het centrale klantbeeld genre-overstijgende tips berekend en bij de persoon geplaatst. Deze zijn direct te gebruiken in e-mailings en (automatische) servicemails door middel van blokpersonalisatie. De bezoeker wordt op deze manier actueel, genre-overstijgend en daarmee relevanter geïnspireerd voor een volgend bezoek. De hogere relevantie gebaseerd op de individuele bezoeker zorgt voor een hogere tevredenheid en hogere conversie.

Wij zijn door het gebruik van routes tot andere inzichten gekomen over onze bezoekers.
Lysette Dijk-Hartman, Manager Marketing & Ticketing van Zwolse Theaters

Waardevol voor marketeers en ook voor programmeurs!

Het gebruik van Smart Colors biedt tevens per voorstelling inzicht in de kleuren van het daadwerkelijke publiek in de zaal. Dit is waardevolle informatie voor de programmeurs, maar helpt ook marketeers bij het selecteren van doelgroepen voor effectievere marketingacties. Als je vooraf aan een voorstelling nog tickets te verkopen hebt, geeft Smart Colors fijne handvatten om doelgroepen te benaderen.

Niet alleen voor marketeers, maar ook voor programmeurs biedt Smart Colors waardevolle inzichten. “Zo zijn wij door het gebruik van routes tot andere inzichten gekomen”, zegt Lysette van Zwolse Theaters. “Het helpt ons een meer gebalanceerd programma te bieden; een goede mix waar we als theater aan willen voldoen.”

De Smart Colors module

Smart Colors is een additionele module binnen het Smart CRM en Marketing Platform. De kleuren kunnen worden gebruikt, maar de module kan ook worden ingericht met een eigen segmentatiemodel.

Wil je meer informatie over de mogelijkheden en inzetbaarheid van Smart Colors? Neem dan vrijblijvend contact op met Sander van Rooijen via sander.van.rooijen@smartconnections.nl