Fondsenwerving in de culturele sector

 

Persoonlijk en relevant

Voor een culturele instelling kan het genereren van duurzame inkomsten een uitdaging zijn. Fondsenwerving kan dan de oplossing bieden, maar ook dát is makkelijker gezegd dan gedaan. Waar vind je (potentiële) donateurs? Hoe haak je deze aan en hoe zorg je ervoor dat ze structureel gaan bijdragen? Voor het aangaan van een langdurige relatie is relevante en persoonlijke communicatie van groot belang.

De tijd dat éénzijdig zenden met bijvoorbeeld een algemene nieuwsbrief of een brief met acceptgirokaart leidt tot trouwe en betrokken donateurs, ligt achter ons. Iedere donateur zit in een eigen fase van de donateur levenscyclus en heeft een eigen set aan interesses, motieven en gedragingen. Het is essentieel om daar op in te spelen en hier de communicatie met donateurs continu op af te stemmen.

Van je vrienden moet je het hebben

Donateurs van culturele instellingen worden vaak ‘vrienden van’ genoemd. Eigenlijk zegt dit al genoeg over de manier van communiceren. Hoe communiceer je met je vrienden? Persoonlijk (lees hier de blog ‘Persoonlijke benadering essentieel voor fondsenwervers´). Een mooi voorbeeld van een succesvolle aanpak komt van Rijksmuseum Twenthe, waar sinds twee jaar de nadruk ligt op het versterken van relaties met de achterban, zoals de vrienden en weldoeners communities.

Het museum liep er tegenaan dat het voor persoonlijke communicatie te weinig van deze groep wist. Dat is een probleem waar meerdere musea tegenaan lopen; bezoekers kopen vaak aan de kassa een kaartje en laten daarbij geen gegevens achter. Of zij hebben een museumjaarkaart en dan krijg je alleen geanonimiseerde data, waardoor direct contact niet mogelijk is. Om toch inzicht te krijgen in het bezoek en de relatie te bestendigen, werkt het museum aan verschillende initiatieven om inzicht te krijgen in de bezoekers, zoals de familiejaarkaart en vriendenpas. Inmiddels vormt Rijksmuseum Twenthe een voorbeeld voor andere musea.

 

“Relevante communicatie is de basis voor betekenisvolle relaties met je achterban. Met het Smart Marketing Platform van Smart Connections zetten wij steeds meer stappen om de  museumbezoeker beter te leren kennen.”

Thijs de Raedt

projectleider tentoonstellingen en development, Rijksmuseum Twenthe

Onze specialisaties

  • Particuliere fondsenwervingscampagnes
  • Fondsenwervende cross-sell
  • Vriendenstichtingen
  • Zakelijke sponsorwerving

Hierbij kunnen wij zorgen voor leadgeneratie, lead nurturing, conversie en relatiemanagement.

Benieuwd naar concrete voorbeelden of heb je een vraag? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We helpen je graag met je vraag!

Smart Marketing Platform als basis

Rijksmuseum Twenthe wilde relevante communicatie met ‘vrienden’. De basis voor het behalen van dit doel, vormde de ontwikkeling van een stevig fundament: het Smart Marketing Platform van Smart Connections. De Raedt: “Het platform zagen wij in de eerste plaats als een tool. Een soort grote Rolodex waaruit je simpel je mailings kunt versturen. Pas later zijn we verder gaan kijken naar de mogelijkheden. Deze voelden eindeloos en dan wil je alles.”

PLAN ONLINE EEN SMART TALK

Bespreek jouw vraag, uitdaging of plan met een onafhankelijke expert. Maak gebruik van ons speciale aanbod voor een gratis telefonische Smart Talk. Je krijgt direct feedback, tips en suggesties. Vrijblijvend.

Met een van de vier onderstaande experts:

Smart-Talk

 

.
Plan een Smart Talk

Handboek-crm-softwareOp zoek naar CRM-software voor fondsenwervers?Download hier ons handboek voor het selecteren van het beste CRM-systeem.

Onze opdrachtgevers uit de culturele sector:

Podium Mozaïk
Musis & Stadstheater Arnhem
Muziekgebouw aan ’t IJ
Hofplein Rotterdam
013 Poppodium
Schouwburg & Congrescentrum Orpheus N.V.
Schouwburg en Congrescentrum het Park
Theater Rotterdam
Het Spoorwegmuseum
Het Gelders Orkest
Amsterdam Sinfonietta
Nederlands Blazers Ensemble
Orkest van het Oosten
Rijksmuseum Twenthe
Philharmonie Zuidnederland
Nationaal Militair Museum
Universiteits Museum Utrecht
Centraal Museum
Maritiem Museum
Nijntje museum
Bonnefantenmuseum
Theater Carré
Chassé Theater
Cultuurmarketing
DeLaMar
Deventerschouwburg
Energiehuis
Het Park Hoorn
De Maaspoort
De Meervaart
Parkstad Limburg Theaters
Parktheater Eindhoven
Podium cadeaukaart
Rabotheater Hengelo
Schouwburg Venray
Schouwburg Kunstmin
Soldaat van Oranje
Stadsschouwburg Utrecht
Stadsschouwburg en de Vereeniging Nijmegen
Stadsschouwburg Philharmonie Haarlem
Theater aan de Parade
Theaterhotel Almelo
Theaters Tilburg
TivoliVredenburg
Tryater
Wilmink Theater Enschede
Zwolse Theaters
De Goudse Schouwburg
Ro Theater
Theater Zuidplein
× How can I help you?