Jaarlijks komen er duizenden bezoekers naar culturele instellingen, maar na bezoek blijft meer dan 60% van alle bezoekers anoniem. Hoe zorg je ervoor dat bezoekers zich registreren in je database en hoe converteer je ze naar fans en ambassadeurs? Aart Leenaars, directeur Smart Connections, legt met behulp van het Nationaal Militair Museum als voorbeeld in een interview met Cultuurmarketing uit hoe je dit als museum aan kunt pakken. Binnen een week had het museum een schat aan informatie door alle nieuwe bezoekersprofielen.

Nationaal Militair Museum: van bezoeker naar ambassadeur

Online ticketverkoop is slechts zo’n 5% van de kaartverkoop bij musea. Dat is jammer, want online kaartverkoop gaat hand in hand met registratie van klantgegevens. Door je bezoekers te leren kennen en te registreren, kun je ze enthousiasmeren om terug te komen en vervolgens actief betrekken bij het museum. Hoe zorg je er dan toch voor dat bezoekers zich registreren in je database en hoe converteer je ze naar fans en ambassadeurs? Smart Connections ontwikkelde, met ondersteuning van het VSBfonds, een CRM-pilot voor vijf musea in Utrecht en omgeving, waaronder het Nationaal Militair Museum.

Strategie: registreer en beloon

Het doel van het Nationaal Militair Museum is niet alleen bezoekers te activeren en te betrekken, maar ook om hun bezoek op een voor hen relevante wijze op te volgen en contact te blijven onderhouden na afloop. Gebaseerd op dit doel stelde Smart Connections de volgende strategie op:

De kansen voor het registreren van klanten ontstaan bij het museumbezoek. Met behulp van tablets op verschillende plaatsen in het Nationaal Militair Museum registreren bezoekers zich. Na afloop van het bezoek ontvangt de bezoeker een e-mail waarin hij kan aangeven wat hij van het bezoek vond. Aan de hand van de gegevens van de bezoeker, de evaluatie, eventuele voorkeuren en andere campagnegegevens ontwikkelt het museum een klantprofiel, dat de basis vormt voor geheel gepersonaliseerde een-op-een marketingcampagnes met voor de bezoeker relevante content op het juiste moment. Met exclusieve content, voordeel en toegang tot events kan de klantloyaliteit worden versterkt en worden bezoekers fans en fans ambassadeurs.

Wil je ook meer bezoekers registreren in de database en met bezoekersmarketing aan de slag? Neem contact met ons op voor meer informatie.

Benieuwd naar de stappen en het resultaat? Lees dan het volledige verhaal op cultuurmarketing.nl >> 

 

 

Wellicht ook interessant: